fredag 12 juni 2009

Post election syndrome.

Nu sätter jag i gång och bloggar igen.

Det har varit en intensiv period. 5 månaders valkampanj och dessutom fick jag influensa som ledde till lunginflammation. Astman dök också upp igen. Grr. Det gillade jag inte! Det kändes ett tag väldigt osäkert om jag överhuvud taget skulle klara av kampanjandet. Men jag repade mig och blev själv rätt förvånad över att jag gjorde det.

Summa summarum 11 274 kryss och 7,6 % av det totala antalet röster som KF fick. Det är ett bra resultat. Jag kryssades förbi både tvåan och trean på vallistan där jag var nummer fyra.

Dagen efter valet drabbades jag av "post election syndrome". En hel vår av intensiv arbete och så plötsligt en dag är det över. Tomt. Jag var så taggad att jag löste korsordet på fem minuter, som kan ta flera timmar i anspråk i vanliga fall. Påföljande dag kom känslomässiga reaktionen. Jag kände mig ledsen och besviken över att jag inte nådde ändra fram. Dag tre kom tröttheten som fortfarande sitter i. Gårdagen var stora degardagen. Jag ägnade mig åt att "cultiver mon jardin", ute i trädgården och rensa ogräs och plantera. Det var rätt skönt måste jag säga, men rätt förargligt när jag upptäckte att jag hade fått ett fästingbett. Märkligt att fästingar sätter sig på de mest olämpliga ställen. Jag märkte att jag gick igång med automatiska tankar om att tänk om jag får TBE (fästingburen hjärninflammation) och blev stressad. Typiskt när man är trött och garden är nere då kommer sådana destruktiva tankar. Jag fick riktigt ta tag i mig själv och säga till mig själv.:"Stopp, du tänker felaktiga tankar!" Det är nyttan med att ha gått i kognitiv psykoterapi. Jag är medveten om att jag ibland snurrar igång i automatiska tankemönster.

Idag har det regnat precis hela dagen. Hoppas att mina nysatta tomatplantor gillar det. Jag har eldat i vedspisen och kokat rabarbersylt. Jag tror att det är att bra sätt att bota "post election syndrome".

Christina. PS Det finns inget som heter post election syndrome. Det är jag som har hittat på det. DS

2 kommentarer:

maria granberg sa...

Jag och min man röstade i allafall på dig.
Hoppas sommaren varit bra.

Anonym sa...

Doktorer som själva varit patienter förstår mer. Tryggt med en sådan läkare.

Tack Doktor Christina för att du finns, och hoppas du snart är riktigt kry!

Gröna tankar